L’ESTIMULACIÓ PRIMERENCA

EL NOSTRE PROJECTE EDUCATIU: “L’ESTIMULACIÓ PRIMERENCA”

QUE ÉS L’ESTIMULACIÓ PRIMERENCA?

L’estimulació primerenca té per objectiu aprofitar aquesta capacitat d’aprenentatge i adaptabilitat del cervell amb benefici del nadó. Mitjançant diferents exercicis i jocs la seva intenció es la de proporcionar una série d’estímuls repetitius, de manera que es potencien aquelles funcions cerebrals i neuronals que a la llarga resulten de major interés. No sols es tracta de reforçar aspectes intelectuals, com la seva capacitat per la lectura o el calcul matemàtic, sinó que l’estimulació primerenca també contempla aspectos físics, sensorials i socials del desenvolupament.

Tots els nens han nascut amb talent i potencial.
Molts pares no els cultiven i quan es massa tard diuen:

“ El meu fill/a no ha nascut amb talent – Que hi farem –“

QUIN MÈTODE UTILITZEM?
El mètode de GLENN DOMAN

glenn doman 2

Glen Doman és un metge americà que va començar a dedicar-se al tractament de nens amb lesions cerebrals usant mètodes d’estimulació basats en moviments progressius que potenciaven el desenvolupament motriu i intel·lectual.

En observar els increïbles progressos que aconseguien amb aquests nens, va decidir traslladar els seus coneixements a la resta de nens per potenciar al màxim la seva capacitat d’aprenentatge.

Va elaborar la seva teoria sobre el desenvolupament cerebral (desenvolupament neurològic) i va sistematitzar una tasca educativa mitjançant una seqüència de programes.

Va fonamentar el seu mètode d’ensenyament en què l’aprenentatge i la maduració dels nens vénen com a conseqüència de l’experimentació espontània d’una sèrie d’esquemes i la seva repetició (patrons, audicions, bits d’intel·ligència).

La seva metodologia d’intervenció es basa en aprofitar al màxim les possibilitats del nen, sent fonamental el moment en què es comença (de 0 a 6 anys). Aquesta metodologia la poden aplicar tant els pares a casa com els mestres a les escoles.

El Mètode Doman

Aquest métode està format per diferents programes d’estimulació:

 

Programa d’intel·ligència:

El programa d’intel·ligència presenta tot tipus d’informació als nens. Aquesta informació pot ser enciclopèdica, de lectura o matemàtica, i pretén fomentar la curiositat en forma d’estímul, sense pressionar, sense preguntar… simplement pel fet de donar informació.

Els bits d’intel·ligència poden ser:

• Enciclopèdics: són col·leccions que contenen informació d’història, art, natura, costums, alimentació, instruments…

• De lectura: Contenen paraules.  Cada col·lecció es refereix a un centre d’interès comú. Per exemple: el centre d’interès de les peces de roba, podria ser : samarreta, pantalons, Faldilla, jersei, mitjons, sabates, vestit, barret, guants, bufanda i composició de contes.

• De matemàtiques: presenten informació de números, quantitats, figures geomètriques, operacions…

• De música: es treballa mitjançant audicions de diferents estils, ritmes, sons…

Els bits i la seva utilització

Els bits són làmines de fotografies específiques, clares i molt precises de diversos temes (fruites, hortalisses, monuments, animals…). Les làmines solen ser de 24 x 30cm, i en la part del darrere apareix:

• El títol de la fotografia per a què sigui llegit per l’adult.

• Una reproducció de la foto en blanc i negre per a què la persona que l’estigui ensenyant sàpiga la imatge que ensenya en cada moment.

• Una informació que pot aparèixer de dues formes:

· De forma redactada.

· En forma de punts, on cada punt és una dada diferent de l’objecte.

A més, els bits pertanyen a una categoria (temes). Aquesta categoria també apareix en la part superior del darrere de la làmina. Les col·leccions de categories estan formades per 10 bits cadascuna.

UTILITZACIÓ: Els bits es poden utilitzar de dues maneres: realitzant la lectura del títol de les làmines sense més explicació per part de l’adult (1ª fase), o afegint dades (que apareixen en la part del darrere del bit) a la fotografia per ampliar els coneixements (2ª fase).

Els bits s’ensenyen un darrere l’altre , mentre es llegeix en veu alta el títol, per tant és un estímul visual (fotografia) i auditiu (títol).

És positiu  que es quedin amb ganes de veure’n més, així la pròxima vagada que les vegin, ho faran amb més entusiasme.

S’ha d’assegurar que tots els nens des de la seva posició vegin les làmines amb claredat. La làmina ha d’estar fixa en passar-se.

No s’avalua als nens sobre el contingut, per això es defineix com estimulació. Solament ofereix informació amb la finalitat d’augmentar els Camps de coneixement, però sense cap tipus de pressió.

Les sessions han de ser molt breus i repetir-se dos o tres cops al dia.

El programa d’excel·lència física

El programa d’excel·lència física és un programa sistematitzat per desenvolupar una estimulació motriu en els nens, amb el qual desenvolupen la lateralitat, la coordinació, les xarxes neuronals… i així s’afavoreix l’aprenentatge.

Dins del programa d’excel·lència física, hi ha tres components:

• COMPETÈNCIA MOTRIU: Format per la carrera, gatejar i arrossegar-se. L’objectiu és promoure en el nen un moviment cada cop més ràpid i segur i desenvolupar la destresa de l’ull, oïda, mà i peu dret o esquerre (lateralitat).

• CARRERA: amb la carrera els nens es diverteixen, experimenten amb la velocitat i el ritme del seu cos i els encanta. És quasi un instint innat, tant com conquerir l’alçada com saltar. Cada dia es realitzen tres sessions de carrera on existeixen rampes per augmentar la velocitat, escales per guanyar agilitat i sobre aquest circuit s’augmenta la distància paulatinament, augmentant el número de voltes. S’inclouran diferents exercicis dins del circuit: carrera d’obstacles, salts d’alçada, de longitud, trams a peu coix, tombarelles, passar per túnels…

• GATEJAR: és una de les activitats preferides dels nens i la que els aporta majors beneficis. Es realitza cobrint un recorregut d’uns 20 metres. Avancen gatejant amb patró creuat complet, és a dir, que els membres oposats avancen a la vegada (braç dret i cama esquerra, i braç esquerre i cama dreta)

• ARROSSEGAR-SE: consisteix en avançar amb patró creuat (igual que quan gategen), sense aixecar el tronc del cos del terra o del matalàs

• COMPETÈNCIA MANUAL: L’escala de braquiació. Serveix per la coordinació oculo-manual, que més endavant es necessitarà per escriure, retallar, pintar, arrugar… Perquè, com el seu nom indica és la coordinació que s’estableix entre l’ull i la mà (oposició cortical excel·lent). Aquesta coordinació també es desenvolupa gatejant, per això és tan positiu que els nens gategin sempre que puguin, encara que sàpiguen caminar.

En aquesta competència  també trobem el desenvolupament de la           pinça amb els dits, fonamental per agafar bé el llapis.

Els beneficis de l’escala de braquiació: en agafar-se amb les mans a l’escala descarregant tot el pes del seu cos en les espatlles i balancejant-se  d’un graó a un altre es promou l’expansió de la seva caixa toràcica i s’aconsegueix un més gran desenvolupament i maduresa dels pulmons amb la musculatura superior (bíceps, tríceps, deltoides, trapezis pectorals i dorsals) fet que significa essencialment una sola cosa, més oxigen per al cervell afavorint d’aquesta forma els aprenentatges i la salut de la columna vertebral.

En l’àmbit de l’escriptura són sorprenents, desenvolupa l’habilitat manual, permet major facilitat i destresa a l’hora d’escriure, millora la convergència ocular, permet l’oposició ocular, desenvolupa la lateralitat.

• PROGRAMA D’EQUILIBRI: consisteix en caminar per una barra d’equilibri o un banc estret, fet que els obliga a posar un peu darrere l’altre a cada passa, en comptes de posar-los en paral·lel com quan es camina normalment.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

w

S'està connectant a %s